Er zijn geen evenementen gevonden

Flankerende Betonkazemat

B-kazematOp 2 juni 1939 was het ontwerp van de flankerende Betonkazemat (B) gereed. Het ontwerp kwam van de tafel van het Centraal Inundatie en Technisch Bureau (CITB). Er waren tien varianten; met of zonder klimkoker en bovendien diverse schietrichtingen ten opzichte van de ingang. In de Grebbelinie is slechts 1 B-kazemat met een klimkoker gebouwd. Deze is nog aanwezig op de Linie van Juffrouwwijk

De kazemat was doorgaans bewapend met een zware mitrailleur en was bedoeld voor flankerend vuur. De kazematten werden zowel voor als achter de liniedijk gebouwd. In het laatste geval versterkten ze de Hoofdweerstandsstrook (H.W.S.). Verder staat er 1 B-kazemat in het Werk aan de Glashut en komen we er 1 tegen op de Asschatterkeerkade.

De vijandzijde was gedekt door 1,20 m gewapend beton, terwijl het beton van het het dak 1 meter dik is en aan de de achterzijde 80 cm. Het schietgat met een schootsveld van 40 graden was gedekt door een uitsteeksel van beton, waardoor de opening voor de vijand niet kon waarnemen. Daarom noemt men het betonnen werkje wel neuskazemat. De observatie mogelijkheden waren zeer gering, omdat het doel moest worden waargenomen door het kleine schietgat. De deur was uitgerust met een geweerschietgat. B-kazemat bij Asschat

Het weerstandsvermogen tegen artilleriegranaten was conform de lichtste weerstandsklasse (W12-W15). Aangezien de kazemat kon worden aangeaard en gecamoufleerd en voorzien was van een klein schietgat voldeed de B-kazemat ruimschoots aan de verwachtingen in mei 1940. Type B werd vooral veel gebouwd in de Peel-Raamstelling, de Maaslinie en in de IJssellinie.

Er zijn in de Grebbelinie 18 kazematten van dit type gebouwd, waarvan 1 met een klimkoker en 17 met een gewone achteruitgang. Percentagegewijs zijn er veel van overgebleven. Het exemplaar in de Betuwestelling werd enkele jaren geleden teruggevonden bij De Spees bij restauratiewerkzaamheden. In heel Nederland werden in 1939-1940 214 B-kazematten gebouwd. 

Nederland Grebbelinie Rest Betuwe Rest MaasWaal Rest
214 18 14 1 1 0 0