Er zijn geen evenementen gevonden
Er zijn vandaag geen historische gebeurtenissen.

Vechtwagenversperring zichtbaar gemaakt in Amersfoort

Door Bert Rietberg, met medewerking van Kjeld Douma, maandag 11 september 2017 19:46
Categorie: Stichting Grebbelinie

De Stichting Grebbelinie heeft een versperring uit 1940 weer zichtbaar gemaakt op Open Monumentendag. De vrijwilligers verwijderen ieder jaar aangegroeid mos, bladeren en gras van een deel van de betonnen hindernis, maar dit jaar is het beton over de gehele lengte zichtbaar gemaakt. Daarmee is er opnieuw een stukje Grebbelinie in Amersfoort te zien. Eerder dit jaar werd in opdracht van de gemeente Amersfoort al een complete kazemat opgegraven en vervoerd naar de rondweg.

Na drie uur werk is de gehele vechtwagenhindernis weer zichtbaar in de voormalige Hooglandsche Weg te Amersfoort. Opvallend is de lengte van de versperring, die tanks de toegang moest ontzeggen. (foto: Bert Rietberg)

Ieder jaar voert de Stichting Grebbelinie in september werkzaamheden uit rond de fortificaties van de Grebbelinie in Amersfoort. Er werd een rondleiding gegeven door het Werk aan de Glashut in overleg met de particuliere eigenaar van dit bijzondere verdedigingswerk langs de Eem. Op korte afstand hiervan werkten de vrijwilligers aan het beter zichtbaar maken van V45, één van de liniegeheimen in Amersfoort. Met afmetingen van ruim 14 meter bij 2,60 meter is het één van de meest imposante hindernissen van de Grebbelinie. De meeste exemplaren waren ongeveer half zo groot.

Bij de hindernissen stonden in 1940 zogenaamde palenbergplaatsen, om de palen in op te bergen in vredestijd. Deze vier meter lange bergplaatsen zijn niet meer aanwezig.

De (verdwenen) weg voerde van Bunschoten naar Amersfoort, op zo'n 350 meter van Het Valleikanaal. In de struiken staat zich nog een (Mussert)paaltje die deze provinciale weg markeerde. Toen Rijkswaterstaat de betonnen constructie bezocht in 1942 waren de kokers waarin de stalen asperges stonden al volgestort met beton. De plaatsen van de 23 palen zijn desondanks nog over de gehele lengte terug te vinden. Deze stonden allemaal in de richting van het Valleikanaal en Bunschoten. De kokers waren afgesloten met deksels, waarvan er nog een flink aantal resteren. Op de randen van deze deksels is de herkomst zichtbaar: 'Globe putrand'.

In een “Nota van Toelichting, behorende bij de tekeningen C.I.T.B. Nrs. 1230/tG, 1231/tG en 1232/tG, betreffende palen-hindernissen tegen pantserwagens en vechtwagens” staat onder punt 6 (Putdeksels en putranden) o.a. vermeld: De kokervormige gaten in de blokken dienen te worden afgesloten met waterdichte en rammelvrije “afdekkingen” in het wegoppervlak, bestaande uit putdeksels, welke conisch sluiten in putranden. Zulke afdekkingen worden in den handel gebracht door de IJzer- en Metaalgieterij “De Globe” te Tegelen en het Technisch Bureau J.A.C. Nering Bögel te Wassenaar (levert z.g.n. “Elkington” afdekkingen).

Van het bedrijf dat deze deksels produceerde werd in 2016 de laatste vestiging gesloten. Het bedrijf leeft voort in talloze putdeksels, waarvan een paar heel bijzondere in de Grebbelinie.


Terug naar het nieuwsoverzicht