• Oproep Mussert voor deelname aan Duitse veldtocht
    zondag 28 juni 1942
    Lees verder >>

Transport kazemat Amersfoort succesvol afgerond

Door Bert Rietberg, vrijdag 14 april 2017 19:47
Categorie: Stichting Grebbelinie

In de nacht van 13 op 14 april is kazemat B5 verplaatst van de Kortenaerstraat naar de Ringweg Koppel bij het Valleikanaal. Het transport verliep zonder problemen en Amersfoort heeft er weer een bijzonder monument bij.

Deel 1 van de reis zit erop. Kazemat B5 is op het transportmiddel gehesen en wordt vastgemaakt. (foto: Bert Rietberg)

De gemeente Amersfoort heeft een huzarenstukje geleverd door in zeer korte tijd een ontdekte kazemat van de Grebbelinie op te laten takelen en te verplaatsen naar een plek waar deze bewaard kan blijven. Veel tijd was er niet voor de operatie, omdat er huizen worden gebouwd op de plaats waar de kazemat werd aangetroffen. De kazemat is van het type Stekelvarken met klimkoker. Van dat type zijn er in 1939-'40 negen gebouwd in de Grebbelinie, maar die waren op één na allemaal verdwenen onder de grond of gesloopt. Het behoud was bovendien van veel waarde omdat juist in Amersfoort grote delen van de Grebbelinie verloren zijn gegaan in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Met de plaatsing van dit stekelvarken wordt de linie weer zichtbaar in de keistad en wordt een verloren schakel in de ketting van Rhenen naar Spakenburg gerepareerd.

De kazemat maakte deel uit van een serie van circa 15 kazematten die in de tweede lijn werden gebouwd in Amersfoort en Leusden. In de betonnen gevechtsopstellingen stonden lichte mitrailleurs die de troepen achter het Valleikanaal moesten steunen bij een vijandelijke aanval. In de meidagen van 1940 vocht het Nederlandse leger bij de IJssel, Voorthuizen, Achterveld en Nijkerk verbeten genoeg om Amersfoort van verwoesting te redden. Ook bij Asschat en Stoutenburg werd zoveel tegenstand geboden, dat het Duitse opperbevel koos voor een andere aanvalsroute over Scherpenzeel, dat zwaar getroffen werd door zowel Nederlands als Duits vuur.

Onder het toeziend oog van veel publiek werd het betonnen gevaarte op 13 april opgehesen en op transport gezet. Onderweg waren wegen afgezet en werd zelfs een boom verplant om de rit naar de Ringweg Koppel mogelijk te maken. Het geheel paste precies onder een viaduct door en kwam 's nachts zonder grote problemen aan bij het plantsoen waar de kazemat een halve meter werd ingegraven, zoals dat ook in de mobilisatie van 1939-1940 gebeurde. En zo krijgt de kazemat met serienummer B5 een nieuwe functie als blijvende herinnering aan de oorlogsdagen van 1940 en als verbindende schakel met de linie ten noorden en zuiden van de stad.

De kazemat is geplaatst aan de Ringweg Koppel. Het trok meteen de aandacht van het passerende verkeer. De kazemat zal worden voorzien van een luik, dat bij rondleidingen kan worden geopend door een gids. (foto: Cor Keuning)

Onderstaand filmpje werd gemaakt in opdracht van de gemeente Amersfoort door Rick Kloeke.

 


Terug naar het nieuwsoverzicht