Er zijn geen evenementen gevonden

De ontwikkeling van een oorlogsfilm zonder schoten.

Door Bert Rietberg, SVGV, donderdag 28 februari 2013 16:45
Categorie: Geschiedenis

Welk gevoel overheerst in een oorlogsfilm rond een gevechtseenheid zonder schoten? Een duaal gevoel, zegt Stefan Rops, regisseur van 'Mei '40 Vijf dagen oorlog. Geen schot gelost.'

Opnames Woudenberg

Stefan Rops overlegt met zijn ploeg in de loopgraaf in Woudenberg rond de film 'Mei 1940 Vijf dagen oorlog. Geen schot gelost'.

Voor Stefan Rops vormt deze film meteen zijn afstudeeropdracht voor de Hogeschool voor de Kunsten uit Utrecht. Hij koos daarbij voor een populair genre, maar met een minder 'gewoon' thema. We volgen een gevechtseenheid die na een periode van oefening en vooral stellingbouw hoort dat de oorlog is uitgebroken. Men hoort dat de vijand de linie elders nadert en ziet de vliegtuigen overvliegen. Min of meer geisoleerd in het kleine wereldje van de loopgraaf zullen ontploffingen in de verte gezorgd hebben voor oplopende spanning. In deze film eindigt dat dus niet met de zo gebruikelijke vuurgevechten. Wat betekent dat voor de hoofdpersonen in de film en hoe beleeft de kijker het script?

'De climax in de film zit hem dan ook niet in de actie, maar eerder in de clash tussen de personages soldaat Simon en zijn luitenant Van der Velde', vertelt regisseur Rops. Als zij te horen krijgen dat de capitulatie een feit is, is de verslagenheid groot. Er volgt een eindscène die zich afspeelt op de Grebbeberg waar de militairen moeten helpen met het ruimen van gesneuvelden. Pas dan beseffen ze wat zich allemaal heeft afgespeeld en waar zij onderdeel van hadden kunnen uitmaken. Het gevoel waar zij en de kijker mee blijft zitten is duaal: enerzijds opgelucht dat zij niet zijn aangevallen en geen slachtoffers hebben. Anderzijds hebben zij niet de kans gehad een bijdrage te leveren aan het verzet tegen de binnenvallende vijand.

In de nieuwe teaser hieronder is al iets van die ingetogen spanning voelbaar. Opvallend is de muziek, die speciaal voor deze teaser is gemaakt. De componist van deze muziek zal ook de film voor zijn rekening nemen. Om de film volgens het gewenste script te kunnen maken zijn wel middelen nodig. Tijdens de eerste platformbijeenkomst in Renswoude vertelde Stefans Rops er al over. Met middelen wordt niet alléén op geld gedoeld. Als een verhuurbedrijf een busje wil uitlenen, of een eethuis iets kan betekenen voor de filmcrew wordt dat met evenveel enthousiasme begroet. Op die manier kunnen de kosten voor de studenten beperkt blijven.

Voorstellen zijn zeer welkom via mei1940.hku@gmail.com       Lees ook het vorige artikel over deze film...

 


Terug naar het nieuwsoverzicht